reklama

Slováci, snažme sa nakupovať výrobky vyrobené na Slovensku

Aj keď mi nákup bude trošku dlhšie trvať, vždy sa budem snažiť kúpiť si výrobok od našich slovenských výrobcov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Pri návšteve našich obchodných centier, ktoré si ľudia v rozmare a opojení dnešnou dobou mnohokrát mýlia s prírodou a miestom pre rodinné vychádzky, som si všimol, že väčšina návštevníkov ukladá svoj tovar osobitne v potravinách do košíkov bez pozretia sa aspoň na etiketu toho ktorého výrobku. Pravdou však je, že v dnešnom neprebernom množstve ponúkaných tovarov je to zákazník, ktorý má možnosť si vybrať tovar aj z viacerých ponúkaných alternatív.

Mňa osobitne zaujala správa o obchodnom reťazci, ktorému sa na Slovensku začalo dariť. Určite cena bola a je jedným z rozhodujúcich faktorov výberu zákazníka, len sa treba zamyslieť, či to nieje na úkor kvality výrobku. Na stránkach médií sa však objavila aj horšia správa, ktorá v tomto turbulentnom období akosi zanikla a to, že tento reťazec ponúka najmenej domácich potravín a výrobkov. Pri tomto sa chcem pozastaviť. Je to zmena nálady zvykov zákazníkov alebo už naša ľahostajnosť až apatia? Nie, tu nejde o kritiku obchodníka, on sa prispôsobuje dopytu, tu ide o zamyslenie či Slováci už prestali dôverovať domácim potravinám alebo sú tak omámení ponukou sortimentu na pultoch našich predajní.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tak som sa vybral do potravín a nakupujem. V rukách sa mi ocitol typický slovenský výrobok, značka na našom trhu známa už aspoň 30 rokov čo si pamätám. Pri pohľade na etiketu ma zarazí informácia „plnené v Maďarsku“, aha to už nie je Slovenský výrobok. V regáli s mliečnymi výrobkami som siahol po výrobku, ktorý je určite domáci, ale pre istotu pozriem. Informácia ma ešte viac zaráža „balené v Nemecku“. Určite globalizácia si vyberá svoju daň. Po príchode domov som sa horlivo vrhol na internet zistiť ako to vlastne je. Čísla hovoria za všetko, za obdobie rokov 1999 až 2011 sme podľa údajov potravinárov na Slovensku zaznamenali pokles potravinárskych podnikov z 369 na 218, stratu takmer 18-tisíc pracovných miest, ale aj pokles využitia výrobných kapacít pod 50 percent. Podľa potravinárov je Slovensko v oblasti zastúpenia vlastných výrobkov na pultoch obchodov najhoršie v porovnaní s ostatnými krajinami visegrádskej štvorky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dlho som mal zafixované, že taký kód EAN s číslom 858 je ten, ktorý mi stopercentne hovorí „áno som vyrobený na Slovensku“. Teraz zisťujem a až trápne sa cítim, že Slovenskou 858 sa hrdia desiatky výrobkov z Česka, Poľska alebo dokonca z Číny. Ešte výraznejšie ma ohromuje skutočnosť, že práve tam, kde sú prirodzene umiestnení naši prvovýrobcovia klesá ponuka skutočne slovenských výrobkov a to v Bratislavskom, Trnavskom, Trenčianskom a Nitrianskom kraji.

Nuž asi prišiel čas, aby sa tejto téme intenzívnejšie začali venovať kompetentní v spolupráci s odborníkmi a skúsili v mašinérii spleti európskych predpisov nájsť malú medzierku, ktorou by sa našim farmárom a potravinárom dalo pomôcť. No malou kvapkou môže pomôcť každý jeden z nás, pozrime sa lepšie čo vkladáme do svojho košíka a pokiaľ je to možné skúsme uprednostniť výrobky vyrobené u nás na Slovensku.

Ľubomír Sečkár

Ľubomír Sečkár

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Správca Nadácienezávislý poslanec OZ Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu